.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وجود بيش از دو سوم پرندگان كشور در گيلان
وجود بيش از دو سوم پرندگان كشور در گيلان

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: استان گيلان با 330 گونه پرنده، بيش از دو سوم پرندگان كشور را دارا‌ست.

محمدرضا برجي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: طبق آخرين آمار، 514 گونه حيات وحش در استان شناسايي شده است.
وي توجه به سه عامل بحراني و تهديد‌كننده در سطح استان را جدي دانست و اظهار داشت: اين سه عامل شامل تخريب اكوسيستم‌هاي حساس محيط زيست، تخريب اراضي جنگلي و تصرفات است كه كماكان به صورت يك فاجعه ادامه دارد.
برجي روش‌هاي نادرست و غير اصولي شكار و صيد غير‌مجاز را سبب قتل و عام پرندگان و حيات وحش برشمرد.
وي پاكسازي، لايروبي و احياي تالاب‌ها را از سياست‌هاي معاونت مذكور عنوان كرد و افزود: اين سياست‌ها به صورت عملياتي و اجرايي با تاكيد بر حفظ تالاب انزلي و مشاركت امور آب، شيلات و ديگر نهادهاي مرتبط در سال گذشته انجام شد.
برجي وضعيت نابسامان انواع پسماندها در استان را يكي از مباحث مهمي اعلام كرد كه بايد با رژيم توليد پسماند در واحدهاي صنعتي، توليد و خانگي رعايت شود.
وي اضافه كرد: ارتقاي روش‌هاي روز دنيا در دستگاه‌هاي دولتي، بخش‌هاي خصوصي و عمومي به جاي كاغذ، مي‌تواند از نابودي جنگل جلوگيري كند.
برجي با اشاره به ميانگين توليد زباله گيلان كه بيشتر از نرم كشوري و روزانه 900 گرم است، گفت: ‌هيچ مديريتي در زمينه پسماند انجام نمي‌شود و بايد آموزش و فرهنگ‌سازي تفكيك زباله از مبدا را در كشور نهادينه كرد، در حالي كه هنوز سيستم اجرايي كشور كه متولي ساماندهي زباله است، برنامه راهبردي ندارد.
وي يكي از ظرفيت‌هاي استان در بحث اشتغالزايي را بازيافت مواد و بهره‌گيري از طلاي كثيف (زباله) عنوان كرد و افزود:‌ در استان امكان بازيافت و بازيابي اين زباله‌ها و مواد زائد وجود ندارد، به همين دليل اين مواد به استان‌هاي اصفهان و اراك ارسال مي‌شود.
برجي گفت: بازيافت مواد از اتلاف انرژي و هزينه‌هاي اوليه جلوگيري مي‌كند و با استفاده از اين مواد، صرفه جويي در انرژي و قيمت تمام شده خواهيم داشت.
وي خاطر نشان كرد: براي كيسه‌هاي شير كه به عنوان پسماند ثابت در طبيعت است، بايد جايگاه دفن زباله‌اي در نظر گرفته شود، زيرا اين مواد اگر در طبيعت رها شود، حداقل 300 تا 400 سال قابل تجزيه نيست.
برجي تاكيد كرد: اگر به ارزش حياتي خاك گيلان پي ببريم، هرگز به خود اجازه نمي‌دهيم كه آن را به سادگي آلوده كنيم و خاك گيلان همانند شيشه‌اي است كه هر لحظه توسط انسان‌ها شكسته مي‌شود.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان اظهار داشت: يكي از روش‌هايي كه در روستاها مرسوم است، زباله‌هاي تر و خشك با يكديگر توسط دهياري‌ها جمع‌‌آوري مي‌شود.
وي افزود: در حال حاضر دهياري‌ها در روستاها كار جمع‌آوري زباله‌ها و ساماندهي آن را بر عهده دارند كه اگر مديريت خوب و برنامه‌ريزي درستي انجام نشود، فرهنگ نادرستي را در ذهن جامعه نهادينه مي‌كند.
برجي گفت: كساني كه مي‌توانستند پسماندها را به صورت طبيعي و مصنوعي بازيافت كنند، اكنون تشويق به ريختن زباله در جايگاه‌هايي كه عامل بيماري‌زا هستند، مي‌كنند در حالي كه اين كار بايد به صورت كارشناسي و آموزشي انجام شود و روش جمع‌آوري زباله با روش غير‌علمي خطرناك است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان به دو اثر ملي درختان سرو منطقه هرزويل منجيل و گونه نادر سوسن چلچراغ در رودبار اشاره كرد و افزود: وجود هشت پناهگاه حيات وحش، پنج منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع از پشتوانه‌هاي مناطق چهارگانه محيط زيست گيلان است.
وي برنامه سال 88 اين معاونت را تاكيد بر آموزش افكار عمومي و جلب مشاركت مردم در عرصه‌هاي ملي و طبيعي ذكر كرد گفت: جذب 25 هزار هميار محيط زيست در گيلان يكي از اين اقدام‌هاي مهم است.
برجي تصريح كرد: امسال در هر شهرستان 50 نفر هميار محيط زيست را به صورت سالانه به اداره كل براي همكاري در فعاليت‌هاي زيست‌محيطي معرفي مي‌شوند.
وي بر ضرورت حفظ پناهگاه‌ها و زيستگاه‌هاي حساس نظير مناطق چهارگانه و تمام تالاب‌ها، رودخانه‌ها، سواحل و جنگل‌هاي گيلان تاكيد كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.